Boek een artiest

Peter Koelewijn

ARTIESTEN
Peter Koelewijn

‘Klap maar in je handen’ werd een gigantische zomerhit, gevolgd door. . . .’Kom van dat dak af’ live deze nummers herinnert iedereen zich nog!. Op zijn zestiende schreef Peter Koelewijn zijn eerste liedjes, meestal in het toen in zwang zijnde cowboygenre, maar een jaar later begon hij voorzichtig aan zijn eerste Engelstalige songs.

Op de MULO ontstond het begin van de uiteindelijke Rockets: hij kende Harry van Hoof al die bij hem om de hoek …

Artikelnummer: 1201 Categorieën: , , ,

‘Klap maar in je handen’ werd een gigantische zomerhit, gevolgd door. . . .’Kom van dat dak af’ live deze nummers herinnert iedereen zich nog!. Op zijn zestiende schreef Peter Koelewijn zijn eerste liedjes, meestal in het toen in zwang zijnde cowboygenre, maar een jaar later begon hij voorzichtig aan zijn eerste Engelstalige songs.

Op de MULO ontstond het begin van de uiteindelijke Rockets: hij kende Harry van Hoof al die bij hem om de hoek woonde en trok ook op met drummer Peter van der Voort en Karel Janssen (de latere bassist). Peter hielp vaak op de markten en daar hoorde hij Roll zijn muziek zou zijn!! In 1959 bestonden de Rockets in hun definitieve vorm uit Harry van Hoof (piano), Peter van der Voort (drums), Karel Janssen (basgitaar), Claus Bucholz (sax) en Peter Koelewijn (gitaar en zang). Er werden zonder succes diverse audities afgelopen totdat een vriend uit Eindhoven een auditie bij EMI-Bovema wist los te peuteren.

De avond tevoren schreef Peter ‘Kom van dat dak af’. De tape bleef een hele tijd bij EMI op de plank liggen omdat de platenfirma er eigenlijk geen brood in zag. Tot Ko de Kloet, samensteller van het populaire radioprogramma ‘Tijd voor Teenagers’ de band hoorde en razend enthousiast werd. Een maand later stond ‘Kom van dat dak af’ in Nederland en België bovenaan. Na het behalen van het eindexamen HBS in 1961 begon Peter als leerling-journalist bij het Eindhovens Dagblad. Na drie jaar was hij full-prof journalist. Tijdens die periode ging Peter gewoon door met optreden en platen maken.

Peter verhuisde met zijn groep naar Phonogram, waar achtereenvolgens de hits ‘Janus’, ‘Marijke’, ‘Doe maar net alsof’, ‘Laat me los’, ‘Mamma, ik wil zo graag een zoen’ (met Anneke Grönloh), ’24. 000 kussen’ en ‘Speel die dans’ werden opgenomen. Inmiddels schreef en produceerde Peter ook voor andere artiesten. Hij schoot direct raak met Armand en Q65, gevolgd door Bonnie St. Claire en Ronnie & de Ronnies (‘Beestjes’). Peter begon een eigen productiemaatschappij en scoorde hit na hit : ‘Kom uit de bedstee’ (Egbert Douwe – Rob Out), ‘Ik kan geen kikker van de kant afduwen’ (Lowland Trio), ‘Oei, dat was me wee een loei’, (Johan Cruyff) en ‘I won’t stand between them’ (Bonnie St. Claire).

In deze periode maakte Peter ook nog furore als D. J. bij Radio Luxemburg. In 1970 tekende Peter een kontrakt bij Phonogram als artiest en producer en opnieuw scoorde hij volop. Zélf met ‘Kom van dat dak af’ (wat opnieuw werd opgenomen), maar ook met Nico Haak, Herman van Keeken (‘Pappie, loop toch niet zo snel’) en Bonnie St. Claire, Ria Valk, Left Side, Ronnie Tober, Willeke Alberti, Ciska Peters en vele anderen.

Met de Rockets pakte hij de draad weer op en scoorde gigantische hits met ‘Mij oh mij’, ‘Angeline’ en ‘Veronica sorry’. Een unicum en tevens een hoogtepunt beleefde Peter in 1974, toen de TROS onder de titel ‘Koelewijn behoeft geen krans’ een complete TV special rond ‘zijn’ artiesten uitzond. In 1977 maakte Peter een solo album ‘Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou’, welke door insiders als baanbrekend op het gebied van de Nederlandse popmuziek werd beschouwd.

Hiervoor ontving Peter een Edison en een Gouden Harp. En natuurlijk waren er ook hits : ‘Je wordt ouder pappa’ en ‘KL 204’. Op initiatief van Veronica werd Peter in 1981 uitgenodigd om samen met zijn Rockets een Countdown live TV special te maken. Dit gebeuren werd op 21-sporen opgenomen en resulteerde in een live album waarvan 40. 000 exemplaren verkocht werden !!. De optredens en hits bleven komen: ‘Zolang de motor loopt’, ‘Ik ben geen Jo-Jo’ en ‘Hete zomer’. Peter is ook de man achter de vele successen van Babe. Zeer verbaasd was hij toen hij konstateerde toen de eerste single van Curtie & the Boombox, ‘Let’s talk it over in the ladiesroom’, een hit werd en in twintig ‘buitenlanden’ werd uitgebracht.

De opvolger, ‘Black kisses’, haalde zelfs de Amerikaanse Top 100. In 1995 maakt hij een wereld hit als zanger onder de naam ‘Gompie’ met ‘Who the fuck is lice’. Hij verdient hiermee een Gouden Plaat in Nederland, Duitsland (500. 000 stuks), België, Noorwegen en Zwitserland. Tevens zet hij zich in als producer in voor het ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ team: no. 1 hit met ‘Ademnood’. Ook als producer voor Helmut Lotti in België gaat het Peter voor de wind. Inmiddels zijn er 300. 000 CD’s verkocht van ‘Helmut Lotti goes classic’. In Nederland barst deze CD en concerten ook los!.

Prijs op aanvraag.

  • DD slash MM slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
decor